Publisert av: janpetrus | februar 19, 2013

PLAGIAT og PLAGIAT


 

Les også boka ..

Les også boka ..

SGL / LEDELSE: www.janpetrus.noForleden dag var jeg invitert til et foredrag i regi av Norsk Faglitterær forfatter- og oversetterforening og Det Norske Videnskaps-Akademi, i den sistnevntes ærverdige lokaler på Drammensveien i Oslo. – Temaet var Plagitat, med undertittelen: ”En beskyldning om plagiat er kanskje den mest alvorlige faglige kritikk som kan rettes mot en faglitterær forfatter. Både opphavsretten og forskningsetikken forbyr plagiering. Men hvor setter disse normene grensen mellom den rettmessige bruk av andres arbeider og det uakseptable plagiat?”

DET ble en spennende og lærerik kveld, med masse begreper som svirret gjennom luften, hvor innlederen Harald Irgens-Jensen, både engasjerte og tydeliggjorde hvor grensene går i vår digitale virkelighet. Så langt som jeg klarte å henge med, sitter jeg igjen med følgende inntrykk:

  • For det første at klipp og lim og direkte avtrykk er plagiat, så sant ikke omfanget er veldig beskjedent og kilde oppgitt.
  • For det annet at ”fakta” ikke er åndsverk i juridisk forstand. En matematisk formel kan for eksempel gjengis, om den er aldri så original – uten å være et plagiat. Det samme gjelder faktadelen av undersøkelser, nyheter osv.
  • For det tredje at det er formen, ikke innholdet som gjør et åndsverk originalt.
  • For det fjerde at det er begrepet verkshøyde som omfatter forfatterens spesielle design og fremstilling av kjent kunnskap, som gjør stoffet til et åndsverk, som ikke kan plagieres av andre.

I  PRAKSIS  BETYR dette at jeg utmerket godt kan gjengi faktakunnskaper fra andre blogger, uten å kunne bli beskyldt for plagiat. Likeså kan jeg knabbe ideer og temaer fra andre, så sant jeg lager min egen form og veksthøyde på fremstillingen. Sitatet: Vi står på hverandres skuldre, ble flittig brukt i den etterfølgende debatten. For egen del ble jeg mest lettet over at bruk av fakta, ikke er plagiat, så sant man skriver det inn i sin egen form. Jeg tror ikke at alle som deltar i plagiat-debattene rundt omkring, er klar over det! – med hilsen / jph


Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

Kategorier